Kikötői manőverek
Miért olyan nehezek a kikötői manőverek?
Mert szűk a hely, mert sok a hajó, mert közben oldalról fúj a szél, mert mások nézik a partról, mit csinálok. Magyarázat mindig akad, de ha őszinte vagy magadhoz, hamar kiderülhet, hogy a manőver sikeressége leginkább rajtad múlik.
Szeretnéd, ha mindig flottul menne az elindulás és a megérkezés? Két tanácsunk van ezzel kapcsolatban:
- készülj fel alaposan
- gyakorolj!
- Felkészülés
Például azzal, hogy megvizsgálod a környezeted és felteszel rengeteg kérdést:
- oszlopok között vagy móló mellett áll a hajó?
- ha előbbi, mennyire szűk a hely?
- ha utóbbi, van-e közvetlen oldalszomszédod?
- mekkora tér van szemben?
- áramlik-e a víz?
- merre húzza el a hajó farát hátramenetbe a propeller?
- honnan fúj a szél?
- mekkora a mozgás a kikötőben?
- a legénység tud segíteni?
- tényleg készen állsz a manőverre?
Balatoni viszonyok között ma még nagy valószínűséggel oszlopok között, oldalán lógó pufferekkel áll a hajó, ami az utóbbi évek építési trendjei következtében széltében éppen csak befér a helyére. Ez főleg azért fontos, mert ügyelned kell arra, hogy a lehető legegyenesebben állj be vagy ki. Valamint a pufferekről is muszáj gondoskodnod: amíg áthaladsz az oszlopok között, ne legyenek kint, mert elakadhatnak, leszakadhatnak. Attól nem kell tartanod, hogy ütközöl a szomszéddal, mert ha bent is áll a helyén, neki biztosan kint vannak a lufijai.
Fentiek fényében egy elindulás körülbelül így néz ki:
- beindítod a motort
- megnézed, honnan és milyen erővel fúj a szél
- kijelölöd a kötelek kezelőit, a helyükre állítod őket
- leveteted a szorítónyolcasokat, de a kötelek még maradnak a bikáikon
- megnézed, honnan és milyen erővel fúj a szél
- beemelteted a puffereket
- megnézed, mozog-e másik hajó a közeledben
- megnézed, honnan és milyen erővel fúj a szél
- beszedetted a hátsó köteleket
- határozott (de nem túl nagy) gázadással megindulsz előre
- ahogy a hajó orra kihalad az oszlopok között, beveteted az elülső köteleket
- ahogy mész előre, folyamatosan rakatod ki azokat a puffereket, amik már túl vannak az oszlopokon
- kimész a kikötőből
- helyükre rakatod a köteleket és a puffereket.
Egy megérkezés pedig így:
- a kikötőhöz közeledve beindítod a motort, kirakatod a puffereket (TIPP: ne az oldalsodronyra – reling – köttesd őket, hanem az oldalkorlátok tövére), letisztáztatod a köteleket
- felméred a befelé és kifelé tartó forgalmat
- ha többen mentek befelé, beállsz a „sorba” (figyelj oda, hogy tarts bőséges távolságot az előtted haladótól, hadd legyen helye és ideje ahhoz, amire készül), visszaveszed a tempót
- ahol ez még ésszerűen lehetséges, hátramenetbe fordulsz (ha tattal akarsz beállni a helyedre). Emlékezz: nagy gáz csak ahhoz kell, hogy megállítsd az előre csorgást, majd megindítsd hátra a hajót! A menet fenntartásához még kevés is elég.
- a helyhez közeledve beveteted a puffereket, az első köteleket kezelőket a vantnik elé állítod
- amikor a vantni beér az oszlopok közé, kidobatod rájuk az elülső köteleket
- egyre lassítva közelítesz a mólóhoz (ha elszámítottad magad, a hátsó puffer megment – ugye, azt is kirakattad?)
- kilépés távolságra a parttól egy finom előre gázadással megállítod a hajót, a hátsó emberek kilépnek, átvetik a bikán a köteleiket
- minden kikötőkötelet megfeszíttetsz, finoman a helyére húzatod a hajót
- lekötés
- puffereket kirakatod.
Ezen a folyamaton a szél és/vagy az áramlás csak keveset módosít, kicsit más szögre kell állítani a kormánylapot, leheletnyivel nagyobb gázt adni akkor, amikor meg akarod indítani vagy állítani a hajót. Főleg ilyen körülmények között jöhet jól az orrsugárkormány, de azt használd csak rásegítés gyanánt, ne attól várd a megváltást: legyen bekapcsolva, de mindig mindent úgy tervezz meg, mintha nem is lenne olyanod. Csak akkor járasd, amikor egy apró korrekcióra van szükséged, és akkor is csak röviden. Egyrészt, mert különben leég a motorja, másrészt, mert egy hosszan bőgő orrsugárra mindenki felkapja a fejét.
- Gyakorlás
Jó pap is holtig, ugyebár… tekintve, hogy a vitorlázás a természetben zajlik, nincs két egyforma alkalom. Ezért aztán határozottan azt javasoljuk, hogy szánj időt az önfejlesztésre. Válassz ki egy csendesebb napot, amikor nincs forgalom a kikötőben, és néhányszor csináld végig a fent leírtakat, vagy iratkozz be manővertréningre – akár hozzánk.